
Modlitebna Církve bratrské
Modlitebna je záměrně navržena jako přízemní neokázalá budova zapadající do tohoto prostředí. Je totiž součástí zástavby rodinných domů, a přestože svými rozsáhlými okny směřuje do zahrady, vytváří zároveň i přirozenou bariéru k blízké železniční trati.
Klient: Sbor církve bratrské, Kladno
Lokalita: Kladno
Velikost projektu: HPP 460 m²
Typ projektu: rekonstrukce
Status: dokončeno
Rok: projekt 2016, realizace 2020
Autoři návrhu / realizační tým Qarta: Jiří Řezák, David Wittassek
Další spolupracovníci: Pavel Fanta, Tomáš Němec, Lukáš Němeček

„Když jsme přemýšleli nad uspořádáním tohoto místa, bylo potřeba vnímat celý pozemek určený k zástavbě. Vznikla tak myšlenka umístit modlitebnu do zadní části parcely a doplnit ji drobnou zástavbou rodinných domů.“
– David Wittassek


Od začátku jsme celý projekt koncipovali jako komplexní stavbu. Nejde tedy jen o modlitebnu v pravém slova smyslu, ale také pavilon po vzoru klášterních zahrad. Může tedy sloužit nejen jako meditační, ale také například výukový prostor, a podpoří tak moderní život náboženské komunity.





Víceúčelový harmonický prostor
Těžiště budovy leží v hlavním sále s převýšeným světlíkem a bazilikálním osvětlením. V navazujících prostorách je dokonce kuchyň s neformálním prostorem pro setkávání, jsou tu dvě víceúčelové učebny či kancelář pastora. Všechny klíčové místnosti přitom mají výhled do zahrady, která se tak stává přirozenou součástí modlitebny.
Forma budovy je záměrně jednoduchá a navržená v přísné kompozici celku s jeho prvky, což navozuje harmonii a klid. Příjemnou uzavřenost modlitebny ze třech stran ještě podtrhuje plastický reliéf tvořený vystupujícími cihlami. Ty navíc směrem ke středu světlíku a ke kříži přibývají, na opačnou stranu se naopak vytrácí.


Surové materiály
Jednoduchost se projevuje také v práci s materiály, které jsou přirozené a použité ve svém přirozeném surovém stavu. Kromě cihlových stěn tu jsou patrné konstrukční betonové nosníky či skládaný dřevěný trámový strop.
V důležitých místech se pak tyto materiály mění v nevšední architektonické prvky. Cihly vytvářejí mozaiku, dřevěný obklad stěny vytváří monumentální vstupní portál. Jedinými uměleckými prvky tu pak jsou dva minimalistické kříže.



